BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Click here for Myspace Layouts

Saturday, July 23, 2011

Telok Senangin di tepi laut

INISIATIF untuk menghimpunkan seluruh warga kerja Pos Malaysia Kuala Kangsar dalam satu program "makan dan mandi bersama" telah lama dirancang. Mungkin enam bulan dahulu usaha mulia ini telah mula digerakkan. Sesudah kakitangan khususnya dari kalangan posmen berjaya melepaskan diri mereka dari 'zon perang', maka idea telah dilontar kepada mereka untuk melaksanakan program yang membolehkan kesemua mereka dapat berada pada satu lokasi yang sama, dengan motif dan matlamat yang sama, bergembira dan ceria bersama-sama.


Pada peringkat awal, beberapa kekangan terpaksa dihadapi dan diutamakan dahulu proses penyelesaiannya. Antaranya isu 5'S di Unit Mel. Semua kakitangan telah memberikan komitmen yang padu terhadap program penceriaan sektor Posmel ini; dimana Cawangan Kuala Kangsar yang pernah menjadi lapang sasar kepada sebilangan pegawai kanan telah berjaya diubah dan diberikan wajah baru.


Semalam, 23hb Julai kita berhimpun di Telok Senangin. Di kawasan pantai Selat Melaka yang agak tersorok ini, kita kecapi kedamaian dan keceriaan. Hampir kesemua kakitangan posmen berserta keluarga masing-masing telah mempamerkan iltizam yang meyakinkan. Mereka saling bergotong royong memasak nasi dan lauk-pauk, membakar ikan, udang, sotong, kerang dan ayam di tepi pantai dengan nyalaan api kayu arang yang marak menyala akibat tiupan bayu laut yang konsisten.


Kita juga mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada Syarikat Perusahaan Kicap Salmi Haji Tamin dari Enggor, Perak yang telah bermurah hati menaja barangan keperluan program hari ini seperti air mineral, kicap, sos cili dan sos tomato.


Alangkah seronok dan sedapnya menikmati juadah hidangan yang dimasak secara gotong-royong begini.


Sesudah menikmati makan malam yang amat mempersilakan; kita karaoke dulu Bang. Wah, baru kutahu bahawa sebilangan besar kakitangan posmen ini memang mempunyai bakat terpendam. Mereka mampu menyanyi dengan baik. Nanti, lain kali kita akan boleh anjorkan satu pertandingan nyanyian dari kalangan kakitangan. Pasti hebat. Begitu juga dengan ahli keluarga kakitangan, mereka juga berketrampilan serta berbakat.


Sesungguhnya program hari keluarga Pos Malaysia Cawangan Kuala Kangsar yang dilangsungkan di Telok Senangin di tepi laut ini; telah berjaya memperkukuhkan ikatan silatur rahim dikalangan setiap kakitangan. Program yang baik tidak seharusnya dimulakan dan kemudiannya terhenti. Ia mesti berkesinambungan. Bersama; kita boleh melakukannya lagi.


Cuma saya berasa terkilan dan memohon berbanyak maaf kepada kawan-kawan semua, kerana saya tidak dapat memberikan komitmen berterusan sehingga ke pagi hari Ahad disebabkan saya mempunyai agenda peribadi yang perlu dibereskan. Saya juga pada kesempatan ini mengucapakan selamat maju jaya kepada Sdr Noor Affandi bin Abdul Rahman, Posmen Tingkatan Kanan yang akan bertukar ke Depot Mel Simpang menanggung tugas sebagai Penyelia Posmen serta Sdra Firdaus yang bertukar ke Unit Pengangkutan, GPO Ipoh. Kehadiran anda berdua selama ini di Kuala Kangsar amatlah mengesankan dan teruskanlah memberi perkhidmatan yang cemerlang di tempat baru nanti.


0 ulasan:

Post a Comment